‘NORMALE DÖNERKEN’ İŞ YAŞAMINDA BAŞARILI OLMANIN YOLLARI
Üzerimizden bir dünya geçti… Virüs, tüm planlarımızı altüst etti. Hiç beklemediğimiz yerden vurdu. Her birey, kurum, ülke, farklı duygu ve deneyimlerle bu süreci yaşadı ve kendince dersler aldı. Donanımlarımız, birikimlerimiz ve zenginliklerimiz bu süreci rahat geçirmemize, tam tersi durum da sosyolojik, psikolojik, ekonomik olarak dibe vurmamıza neden oldu. Şimdi kaldığımız yerden devam etme zamanı, belki de daha sağlam bir şekilde. Her durum bir fırsattır düşüncemizle, naçizane deneyimlerimizden ve uzmanlıklarımızdan sizlere yarar sağlayacağını düşünerek bir liste yaptık. Buyrun… Keyifle okuyun, değerinize değer katsın isteriz.
İŞ YAŞAMINDA BAŞARILI OLMAK İÇİN:
- Not alın, bir tane defteriniz olsun. Tek bir defteriniz olsun, o bittikçe yeni deftere geçin. Birden fazla yere not almayın, not almadaki dağınık haliniz iş yapışınıza da yansır. Eski defterde kalmış tamamlanmamış notları mutlaka yeni deftere aktarın. Tamamlanmamış iş bırakmayın. İş ve sosyal yaşamdaki notlarınızı da aynı defterde tutun. Defteri çift taraflı kullanın. Teknoloji hayatımızın her alanında bu kadar yaygınken defter kalem dememin bilinçli bir nedeni var. Yazmak insanı düşündürür, sorgulatır, odaklanmamızı sağlar, hatırlatır…
- Bir mentorünüz olsun. Size rehberlik etsin, dışarıdan bakan bir gözünüz olsun. Kendinizin lideri olma yolunda bu hedef için yolculuğunuza eşlik etsin. Eksik ve gelişmeye yatkın yönlerinize koçluk etsin. Güçlü ve etkin yönlerinize yön versin, süreklilik ve derinlik katsın. Bu kişi güvendiğiniz yoldaşınız, dostunuz olabildiği gibi, bu konuda uzmanlığı olan koçlardan da yararlanabilirsiniz.
- Stres ve öfkenizi yönetin, yumuşayın. Stresiniz sizi motive etmeli ve işlerin sonucunu olumlu etkileyecek hale gelene dek bu konuda kendinize yatırımlar yapmalısınız. Öfkenizin ve stresinizin yaşamınızı olumsuz etkilemesine izin vermeyin. Öfkelendiğinizde konuşmayın, cevap vermeyin, bekleyin üç kez yutkunun ya da 10’a kadar sayın, sonra doğru zamanda sakince, öfkelenmenize neden olan alt nedenleri bulun (nedenler kişiler değildir unutmayın, kök nedeni bulun) ve onları gidermeye zaman ayırın. Stresinizi yönetmek için nefes egzersizleri yapın, daha fazla öğrenin, planlı çalışın ve size iyi gelen şeylerle vakit geçirin (kahve içmek-sohbet etmek gibi). Bu konularda eğitimler alın, araçlar (yoga, hobiler, meditasyon, müzik, kitap v.s.) kullanın.
- Verdiğiniz sözü ne olursa olsun tutun. Beyan esastır unutmayın. Dedikodu yapmayın. Kişinin bilmesi gerekeni kişiye söyleyin, başkasına değil. Olumsuz düşünceniz olumluya dönene kadar sizde kalsın. Olumlu ve iyiyi yayın, adil, etik ve idealist olun. Bir kişiye verdiğiniz sözü tutun, tutamayacağınız sözleri söylemeyin. Olur da bir sözünüz varsa ve yerine getirmeye engel sizin kontrolünüz dışında bir durum varsa kişiye bu bilgiyi mutlaka iletin. Büyük büyük konuşmayın. Sözleriniz güven versin, kuşku yaratmasın.
- Planlı ve hedeflerle çalışın. Yoğunluktan, zamansızlıktan, yetişememekten şikayet etmeyin. Fazla işiniz ve sorumluluğunuzun olması oldukça iyi bir durumdur. Buna teşekkür edin. Bu durum sizi değerli ve etkili kılar; uzmanlıklarınızı geliştirir ve size çok yönlülük katar. Gününüzü, haftanızı planlayın. Zaman kaybettiricilere izin vermeyin. Zamanınızı nasıl geçirdiğinize, nelere ne kadar zaman harcadığınıza bakın (bir haftalık kayıt tutun) ve sonra zamanınızı istediğiniz gibi yönetin. Zamanı iyi kullanın. Çevrenizde de zamanı etkin geçirebileceğiniz insanlara zaman ayırın. Boşa zaman geçirmeyin. Maillere, mesajlara, telefonlara zamanında geri dönüş yapın, randevularınıza zamanında gidin. Erteleme huyunuzdan vazgeçin. Bahane ve mazeret üretmeyin, çözüm odaklı düşünmeye ve iş yapmaya alışın.Ertelediğiniz ve yapmadığınız her şeyin sırt ağrılarına neden olan yükleriniz olduğunu hatırlayın. Unvanınız, yaptığınız şey, varlığınız neye hizmet ediyor, nereye ulaşmak istiyorsunuz? Hangi sonuçlara varmak niyetindesiniz? Bu soruları ve cevapları netleştirerek kendinize somut, net, ulaşılabilir, zamanının belli olduğu hedefler koyun. Ulaşmak için emek verin.
- Başladığınız işi mutlaka sonuçlandırın. Sıkı ve odaklanarak çalışın. Kısa molalar verin. Mutlaka o gün için bitirmeyi hedeflediğiniz işi o gün bitirin. Çalışma arkadaşlarınızdan destek alın. Masa başı çalışıyorsanız fonda klasik müziğin olması odaklanmanızı ve keyifle çalışmanızı sağlayacaktır. Zorluklar, engeller ve sorunlar sizi yıldırmasın, tüm bunların daha iyisi için bir fırsat olduğunu unutmayın. Mesleğinize ruhunuzu, karakterinizi katın; o işin sizin elinizden çıktığı anlaşılsın, tarzınız insanlara deneyim yaşatsın, yüreğe dokunsun.
- Görünüşünüze, konuşmanıza, beden dilinize, yazım dilinize özen gösterin, önem verin. Giysiniz, konuşmanız, oturup, kalkmanız, yazı diliniz kişiliğinizi yansıtır. Kendinizi nasıl ifade etmek isteyeceğinize ve bırakacağınız etkiye karar verin ve ona yatırım yapın. Nasıl anılmak istediğinize de…. Buna tüm mecralarda da özen gösterin. Saygınlığınıza ve itibarınıza sahip çıkın.
- Açık, net, samimi ve güzel ilişkiler kurun. Etrafınızdaki insanlarla bilgiyi, yaşamı, sahip olduklarınızı paylaşın. Hatalarınızdan ders alın, başkalarından da öğrenin. İnsanlara yaptığınız hatalardan dolayı özür dileyin. Mükemmel olmayı bir kenara bırakın -zaten mümkün değil, esnek, uyumlu, şeffaf olmak iyidir. Hataların biz insanlara ait olduğunu unutmayın, onlardan öğrenin, aynı hataları yinelemeyin. Cesur, girişken, yeni deneyim ve fikirlere, görüşlere açık olun. Önyargılı olmayın, geçmiş deneyimleriniz fotoğrafın tamamını görmenize engel olmasın, doğru anlamaya çaba harcayın ve karşılıklı iletişime önem verin.Teşekkür edin.Çalıştığınız ekiplerden, kişilerden kendinizle ilgili geri bildirim alın. İletişiminiz pozitif, yapıcı ve samimi olsun. Kalbiniz, beyniniz dilinize yansısın. Yüzünüz gülsün, insanlarla samimiyetle ilgilenin. Kendinizle, etrafınızla iyi geçinin. Savunmacı, şüpheci, dedikoducu ve şikayetçi olmayın. Sevginiz ve bilginiz iş yapışınızda ve kişiliğinizde parlasın.
- Sürekli öğrenin, okuyun. Öğrenmeyi öğrenin; dayanıklı, samimi, tutkulu ve uyumlu olun, güven veren, esnek, dinleyen, iş birlikçi, çözümcül, sakin ve nazik olun. Prensipli ve ahlaklı çalışmayı ne olursa olsun tercih edin. Burada geçen her bir sihirli kelime üzerine düşünün ve davranışa dönüştürün.Böylelikle de egonuzdan ve kibirlerinizden kurtularak hafifleyin.Hafifledikçe yeni uzmanlıklara ve öğrenimlere yer açılsın. Yaptığınız işle ilgili sürekli kendinizi yenileyin, güncel bilgilere sahip olmak için okuyun, düşünün, araştırın, sorun, yazın, öğrenin.
- Proaktif olun ve sürekli iyileştirme anlayışı ile çalışın. İşinizle ilgili sorumluluk ve performansınızın göstergelerini aylık olarak takip edin. Onlara hedef değerler koyun. Onları daha iyi referanslarla karşılaştırın, ilerledikçe kendi içinde aylarla karşılaştırın ve daha iyisi için aksiyonlar ve önlemler alın. Ekip çalışmasına ve herkesin fikrine önem veren katılımcı bir çalışma anlayışına sahip çıkın.
- Ben değil, biz deyin. İnsanların, işinizin, sahip olduklarınızın kıymetini bilin. Bütünün küçücük, ancak çok etkileyici bir parçası olduğunuzu unutmayın. İnsan odaklı yaşamı tercih edin, hizmet etmeyi sevin. Tüm canlılara saygı duyun ve şükredin. Yaşama ne kadar yararınız olursa o kadar kıymetli olduğunuzu unutmayın. Ben demekten vazgeçin, biz demeye alışın. Dinleyin.
Sizlerin de yorumu, görüşü katkısı olursa ne güzel olur. Değilse ve sevdiyseniz yarar sağlasın.
Görüşmek üzere; sevgi, bilgi ve sağlıkla.
Seyyal Hacıbekiroğlu