BİR HASTANENİN KARNESİ NASIL OLMALIDIR?
Hastanelerin varlık nedeni hastalardır. Öncelikleri de nitelikli sağlık hizmetini sürekli sunmak olmalıdır.
Hastaneleri marka yapan, tercih edilir kılan da nitelikli hizmeti sunma becerileridir.
Niteliği sağlayan binalar ya da kullanılan teknoloji değildir. Kendini sürekli yenileyen, hasta merkezli hizmet sunan, ileri seviyede iletişim becerisine sahip yöneticiler, hekimler, hemşireler, sağlık profesyonelleri ve bu yolda tutkuyla çalışan herkestir.
Sağlık sektörü için olmazsa olmazları aşağıda listelemeye çalıştım. Liderler sistemini, kurum kültürünü, yönetim ve organizasyon yapısını buna göre oluşturmalı ve geliştirmelidir.
- Güncel bilgiyle,
- Hizmet ettiğin kişiye/topluma, en güncel, en doğru hizmeti, en uygun yaklaşımla, zamanında sunmalıdır,
- Etkin iletişim yöntemleriyle deneyim yaşatmalıdır,
- Etik ilkelerden taviz vermeden,
- İnsan odaklı,
- Güvenli, kişiye özel,
- İnsanı anlayan ve zarar vermeyen hizmeti sürekli sunmak, sağlık sektörü için olmazsa olmazlardandır.
Sağlık sektörünü yönetenler yukarıdaki kriterleri davranışa ve kültüre dönüştürmelidirler. Bugün bunları sağlamak daha da zorlaşmıştır. Yeni neslin eğitimi, yönetimi, öğrenen organizasyonlar, eğitimin niteliği ve ihtiyacı tam karşılaması gibi, yetkinliği, donanımı, profesyonelliği sağlayan unsurları sağlamak, yeni nesil liderlik becerileri gerektirmektedir.Geleneksel yönetim becerileri bugünün ihtiyacını karşılamamakta ve kişilerin potansiyelini değere dönüştürme konusunda yetersiz kalmaktadır.
Sağlık sektöründe 18-30 yaş arası çalışan sayısı ortalama %40’larda olduğu düşünüldüğünde; hastanelerin ‘sınıfı geçmesi’ adına, tüm çalışanların birbiriyle olan iş birliği, multidipliner takım ruhu, çalışması, iletişimleri, profesyonel bilgilerinin ve davranışlarının arzu edilen sağlık çıktılarına ulaştırması adına hastaneler aşağıdaki derslerden tam not almalıdırlar.
Bir hastaneyi tercih edilir kılan şeyler aşağıdaki başlıklar için ayırdığı zaman, emek, inanç ve bunlar için kurduğu sistemlerdir:
- Hasta memnuniyet oranı %90 ve üzerinde olmalıdır. Bunun için hasta memnuniyet sistemi kusursuz çalışmalıdır.
- Hasta ve çalışan güvenliği kültürü. Bu kültürü oluşturmak, geliştirmek için bildirim mekanizması çalışmalı, kurum ve çalışanlar hatalardan öğrenmelidir. Yeniden yaşamamak ve yaşatmamak adına sürekli öğrenme ve iyileştirme teknikleri ile çalışılmalıdır.
- Çalışan memnuniyet oranı %80 ve üzerinde olmalıdır. Kurumlar bünyelerinde nitelikli ve potansiyeli yüksek çalışanları barındırmalı ve onları mutlu etmelidir, elinde tutmalıdır. Suistimal eden ve öğrenmeyen kişilerin sisteme zarar vermesine engel olunmalıdır.
- Eğitime ayrılan süre ve nitelik: Sık tekrar eden olaylara, durumlara yönelik, kişiye, duruma özel eğitimler ve yöntemler kullanılmalıdır. Yöneticiler alan ziyaretlerini gün içinde sıklıkla gerçekleştirmeli ve yerinde eğitime zaman ayırmalıdırlar. Sınıf içi geleneksel eğitim yöntemlerinden daha çok, yerinde eğitim, mentorluk yöntemlerine odaklanmaları etkinlik ve verimliliği artıracaktır.
- Çalışan dönüşüm hızı: İstenmeyen işten ayrılmaları engellemek adına, işten ayrılmaların alt nedenlerine bakılmalıdır. İşe alım teknikleri sürecinden, deneme süresinde gözlem ve desteğe kadar tüm süreçler etkin çalışmalıdır.
- Sürekli iyileştirme ve öğrenme kültürü: Çalıştaylar, vaka çalışmaları, kök neden analizi, hata türleri etkileri analizi gibi teknikler amacına yönelik kullanılmalıdır. Sektör tam bir deneyim yaşatma, öğrenme ortamına dönüşmeli ve sürekli öğrenen bir yapı kurulmalıdır. Bu ortamın çalışanlara yaşattığı tatmin muazzamdır. Ortak dil ve güncel bilgiyle sunulan hizmetler de müthiş sonuçlar doğurur.
- Finansal durum (gelir-gider-karlılık) inovasyona yatırım: Kurumun sürdürülebilir hizmet sunum anlayışı ve sürekli yenilenme ihtiyacını karşılamak üzere, gereksiz gider, anlamsız israf, atıl ve verimsiz alanlarını bilmeli ve bunları verimli hale getirmelidir. Göstergeler, hedefler, aksiyon raporları ile sayısal verilerle çalışmak tüm bunları sağlayacaktır.
Çok kısa ve öz bu sektörü toparlamaya çalıştım. Yarar sağlasın.
Sevgi, sağlık ve bilgiyle.
Seyyal Hacıbekiroğlu